Guide i Tallinn

Estniska hamnstäder – Intressanta fakta om 9 estniska hamnstäder 2022

Fram till 1991 var Estland bara en region och en del av Sovjetunionen. Men efter att  Sovjetunionen kraschade 1991 reste sig Estland ur askan och blev ett av de tekniskt mest avancerade länderna i världen.

Detta mycket tack vara sina hamnar och sitt geografiska läget.  Av samma anledning har denna region som idag heter Estland lockat hit inte bara utländska handelsfolk men även utländska erövrare.

Estland har en lång kustlinje på 1242 km.  Utländska handelsfartyg började hitta till den estniska kusten så långt tillbaka i tiden som på vikingatiden. På 1200- till 1600-talet tillhörde några av de estniska städerna Hansa-unionen, en handelsunion som omfattade över 160 städer över hela Europa. Det var en otrolig ära att få vara med i den historiska sjöhandelsunionen. Tack vare den stora variationen av estniska hamnstäder utvecklades ekonomin snabbt och till exempel Tallinn blev ett av de viktigaste  handelscentra i Östersjöregionen.

I följande artikel listar vi 9 olika estniska hamnstäder och huvudsyftet med deras utveckling. Hur fick ett land som är bara lite större till sin yta än Schweiz äran att vara hamnarnas nav? Den här listan är perfekt för dig som reser till sjöss och spenderar din semester med att utforska olika hamnstäder i Baltikum och specifikt Estland. Landets färgstarka förflutna erbjuder några uppseendeväckande fakta som du aldrig har hört talas om.

Paldiski – Estnisk hamnstad som grundades av estlandssvenskar 

Paldiskis södra hamn rymmer transitfartyg och handelsfartyg. Med 10 kajer finns det 10 olika kajer med en total längd på 1850m. Det största fartyget som kan lägga till är 35m x 250m, vanligtvis ett torrsubstanslastfartyg. Hamnen har direkta linjer till andra större västeuropeiska hamnar. Logistikparken som rymmer över 39 hektar har byggts för rederier som behöver enkel tillgång till vägar och transportmotorvägar.

Paldiski Norra hamn ligger intill Södra hamnen och omfattade 5 kajer med en total längd på 1309 m. Efter andra världskriget tog det åratal innan hamnen kunde användas för sjötrafik igen. Vraken på havets botten blockerade alla fartyg som ville lägga till och normalisera hamnen efter kriget, alla vrak togs bort från botten av havsbotten. Norra hamnen är känd som hamnen för resande lastbilschaufförer som reser från Tallinn till Kappelskär (Sveriges hamn). På grund av Norra hamnarnas läge är det inte den största hamnen för stora lastfartyg. Det används snarare för resor i ro-ro-ändamål.

Guide i Tallinn
Paldiski. Foto: www.ts.ee

Paldiski grundades  som en fiskehamn av estlandssvenskarna redan på 1200- talet. Orten  hette då    Rogerwiek (Rågervik). Under sovjettiden ,1962 byggdes ett utbildningscenter  i Paldiski där besättningar för de sovjetiska kärnvapenubåtar utbildades. 1964 stängdes staden och hamnen för civila och till och med antalet invånare förklarades som en statlig hemlighet. Sovjetunionens armé lämnade 1994 och staden och dess omgivning öppnades äntligen igen.

Narva – estnisk hamnstad som under 1600-talet var gränsstaden mellan Sverige och Ryssland

Narva är den estniska hamnstad som ligger närmast den ryska gränsen och är fortfarande starkt influerad av sovjettiden.  Floden som rinner genom staden utgör en naturlig gräns mellan Estland och Ryssland och under sovjettiden var trafiken på vattnet hårt reglerad. Även om staden Narva tillhörde S:t Peterburgs län, använde esterna hamnen och staden till sin fulla fördel.

Narva Yachthamnen (flodhamn) fungerar som en yachthamn för att ta emot turistfartyg och båtar. Hamnen ligger 14 km uppströms från mynningen av Narva-floden. Belägen på vänster strand kan hamnen rymma upp till 20 yachter. Kaféer och underhållningsföretag erbjuder turister sätt att koppla av och vila, vilket innebär att yachthamnen är en vanlig plats för yachtägare.

Kulgu hamn ligger vid Narva vattenreservoar och hyser små fartyg för nöjesturer. Känd som Narvas Venedig, hamnen har ett fantastiskt läge och otrolig utsikt. Det översvämmade området erbjuder möjligheter att simma och tillbringa tid med att titta över vattnet under solnedgångar. Som en av de minsta hamnarna i Narva har hamnen ingen anropssignal och rymmer bara små båtar och yachter som kan lägga till med ett djup på 1,5 meter.

Under 1600-talet var Narva gränsstaden mellan Sverige och Ryssland. För att skydda sitt territorium byggde de svenska härskarna 7 bastioner: Gloria, Spes, Victoria, Fortuna, Triumph och Fama and Honor tvärs över Narva stad.

Haapsalu – estnisk hamnstad som under 1200-talet hade 25 procent svenska invånare

Hamnstaden Haapsalu är känd för sina hamnar och semesterorter. Det var den huvudsakliga semesterplatsen för den ryske tsaren Peter den första som ofta besökte lerbadet i den gamla staden. Haapsalu har aldrig officiellt haft någon last- eller resehamn men den huvudsakliga utfärdsplatsen ägde rum 10 km från staden i Rohuküla. Haapsalu är den första staden i Estland som har en yachtklubb och en seglarskola. Det fridfulla läget och tillgången till de närliggande öarna erbjuder möjligheter till sport och fritid.

Guide i Tallinn
Foto: Haapsalu Jahtklubi FB

Grand Holm Marina är den största yachtklubbens hamn för Tallinns hamn. Den är fokuserad på fritid och erbjuder dockning för små och stora yachter. Varje år lägger tusentals yachtägare till i Haapsalu för evenemang och besöksändamål. Grand Holm Marina erbjuder underhållning, service och tankning för yachtägare.

Veskiviigi hamn dvs Haapsalu Segelsällskap grundades 1888. Det var en elitklubb där endast rankande tjänstemän och högklassiga invånare blev medlemmar. Klubbens syfte var att lära ut seglingsteknik och fraktsätt. Hamnen har bytt ägare åtskilliga under århundradena men Yachtklubbens huvudsyfte har bestått.

Sverige har haft ett betydande inflytande på Haapsalu och närområdena. Under 1200-talet var nästan 25 procent av stadens invånare svenskar. På 1600-talet byggdes de första herrgårdarna i Lääne härad och Haapsalu.

Pärnu – estnisk hamnstad som 1473 plundrades av svenska soldater 

Pärnu flod rinner genom staden och erbjuder ett utmärkt sätt för resor och lastfartyg. I centrum av staden ligger hamnar på vardera sidan av floden. Naturligtvis har Pärnu stad ett mycket bra läge med fri tillgång till Östersjön och Liivi havet. Tack vare sitt läge har den också plundrats flera gånger, främst av pirater och erövrare till sjöss. Innan Pärnu fick namnet Pärnu hette orten  Perona – ett utländskt namn som gavs av hedningar 1251.

Pärnu hamn ligger på södra stranden av Pärnu å. Under åren har hamnen fungerat som en last- och resehamn för regional effekt. 2017 genomgick hamnen en stor renovering och erbjuder nu att lägga till för kryssningsfartyg. Den huvudsakliga färjetrafiken till ön Kihnu är också hemvist här. Under vintern fryser hamnens kajer till och isbrytarep arbetar ständigt med att hålla sjöfarten aktiv.

Pärnu Yachthamn är den näst största yachthamnen i Estland och hem till en berömd segelklubb i Östeuropa. Hamnen ligger vid Pärnuflodens södra strand och vid flodens mynning. Placeringen är perfekt för en seglarskola eftersom den är skyddad av de snabba vindarna. Segelklubben bildades 1906, 18 år efter att Haapsalu bildade sin. Djupet på 3 meter gör att hamnen kan lägga till större fartyg och har erbjudit möjligheter att hålla regattor.

1473 plundrades Pärnu stad av 300 svenska soldater och staden återhämtade sig aldrig från förstörelsen. Fram tills kungen bestämde sig för att bygga militära försvarsstrukturer låg den gamla staden i förstörelse. Hamnen byggdes om och skyddades senare för eventuella plundrare.

Kuressaare – estnisk hamnstad vid Rigabukten

Kuressaare stad har kallats för Liivi länspärla. Denna medeltida stad har varit ett turistmål ända sedan hamnen byggdes. Den gamla staden och slottet vid havet är de största attraktionerna för utländska och lokala turister. Idag fungerar hamnen som hemmahamn för sjömän, yachter och till och med kryssningsfartyg. Kuressaare har haft namn som Arensburg och Kuressaar, men namnet Kuressaare fastnade för staden 1933. Arensburg är ett tyskt namn som fortfarande är känt lokalt och regionalt över hela Europa.

Kuressaares yachthamn ligger bara 200 meter från Kuressaares slott. Anropssignalen är “Tori sadam”, uppkallad efter gatan den ligger. Hamnen går tillbaka till 1200-talet och rymmer nu upp till 132 fartyg samtidigt. Hamnen erbjuder all den lyx som finns och en fullt fungerande hamnrestaurang Hafen.

Under Sveriges regeringstid var Kuressaares hamn mest besökt av Hollands lastfartyg. Från andra hamnar var det förbjudet att skicka ut vete och förnödenheter, så folk transporterade mat och vete till Ösel och lastade det på lastfartyg från Kuressaares hamn.

Sillamäe – estnisk hamnstad omnämnd första gången som en krog

Sillamäe var en av de städer som var förseglade från civila under sovjettiden. Staden ligger 25 km från Narva och den ryska gränsen, starkt influerad av tiden före 1991. Kemiska anläggningen i Sillamäe är en av de mest avancerade anläggningarna i Ida-Virumaa. Människor över hela Ryssland, Ukraina och Vitryssland togs med tvång för att bygga anläggningen på 1940-talet. Militären använde också fångar för bygget. Den kemiska anläggningen är huvudorsaken till att hamnen byggdes ut senare och at den har haft så stor betydelse..

Sillamäes hamn idag är 100% baserad på privata investeringar. Hamnen byggdes för att erbjuda alla typer av nödvändiga tjänster. Den kan ta emot och distribuera lastfartyg och kryssningsfartyg. Terminalerna är utrustade med de bästa alternativen för att tanka och tömma avloppsvatten. Hamnen i Sillamäe är en marin hamn av typ I där kunder kan lägga till sina fartyg, ta hand om pappersarbete, serva sina båtar och fartyg etc. 

För första gången omnämndes Sillamäe i historiska skrifter år 1502 som en krog med namnet Thor Bruggen.  Den 19 november 1700 slog här läger 11 000 svenska soldater som var på väg mot slaget vid Narva.  Senare i historien blev platsen ett bostads-och industriområde och Sillamäe stad skapades.

Loksa – estnisk hamnstad legendarisk för sin tegeltillverkning 

Till sin natur är Loksa stad genomgående maritim. Den största och viktigaste arbetsgivaren är varvet och bensinstationen för olika typer av fartyg. Förr i tiden var Loksa en liten fiskeby med bara 24 familjer i närheten. Hemmen tillhörde den lokala herrgården och husets herre. 1905 byggdes skeppsdockan enbart för att reparera fartyg och tjäna pengar.

Loksa hamn organiseras av Marsalis Metall och använder den gamla varvsbyggnaden för att bygga fartyg och erbjuda hamntjänster för kunder. Hamnen har 5 kajer (total längd på 587m), som används för fartygen i tjänst, mitt i byggnaden och sjösättningstillstånd. Men även andra fartyg kan få plats i hamnen genom att kontakta hamnchefen. Loksa hamn är en unik hamn i Estland – i grunden baserad på sanningen att majoriteten av varvsindustrin delas med kommersiella fartyg.

Loksa är en legendarisk tegeltillverkningsstad och för att skicka ut produkterna byggde tillverkaren en speciell hamn för just den aktiviteten. Loksa-tegel har använts för att bygga hälften av Finlands huvudstad Helsingfors.

Kunda – estnisk hamnstad känd för sin cementfabrik

Kunda är känt för tillverkning och är en hamnstad i östra Estland. Den största arbetsgivaren under sovjettiden var cementfabriken och är det än i dag.

Guide i Tallinn
Kunda sadam.

Kunda stad nämndes för första gången i litteraturen 1241, med det tyska namnet Gundas som referens.

Historia av hamnen i Kunda går tillbaka till 1905 när den ryske kejsaren Aleksander I gav tillstånd att bygga en hamn vid stranden. Eftersom många träbearbetningsföretag behövde ett sätt att transportera sin produkt visade sig Loksas hamn vara det bästa alternativet för att frakta sitt material till London för byggmaterial. Under den ekonomiska krisen användes hamnen inte längre för transporter och anläggningen förblev stängd i nästan 50 år.

Kundas hamn är en av få containerfartygshamnar i Estland. Majoriteten av den stora fraktlastningen sker i Kunda och eftersom hamnen nu ägs av ett utländskt företag går mycket trafik genom Kunda hamn.

Tallinn – den största estniska hamnstaden 

Guide i Tallinn

Tallinn är Estlands huvudstad och Estlands mest kända hamnstad. 90 procent av fartygstrafiken går genom Tallinns hamn och resande för passagerare enbart till främmande länder genereras från hamnen. Tallinn tillhörde Hansa stadsförbund, vilket gav en kickstart av den ekonomiska uppgången. Idag är Tallinns hamnområde renoverat för att erbjuda resenärer den bästa upplevelsen under en mellanlandning. Historien om Tallinns hamn går tillbaka till nästan 800-talet f.Kr. – det konstigaste faktumet finns om vintern 1459 när isen var så tjock vid Finska viken att estländare gick och red över isen till Sverige. 

Tallinns hamn arbetar som lastrum och färjefartygsservice. Från hamnen kan du resa till Finland och Sverige. Det har också erbjudit resor till Tyskland, Rostock och St. Petersburg. I hamnen kan du också lägga märke till kryssningsfartyg från hela världen. Utöver hamnen i Tallinn driver Tallinns hamn även 4 andra hamnar i Estland, en av dem i Ösel.

År 1854, den 5 september, testades i Tallinnviken den första ryska ubåten byggd av trä. Farkosten var inte tillräckligt hermetiskt och vattnet fortsatte att spola in i luftrören. Ubåtens tillgängliga sjunkdjup var bara 2 meter.

Boka en personlig rundtur i Tallinn
Share This Article

Läs även

Nya artiklar

Turer i Tallinn